Laituriuutisia
- Joko kävit tutustumassa?5.8.2024
- A-Laiturit laajentaa – Helsinkiin uusi myymälä11.6.2024
- Kestääkö laiturisi talven myrskyt ja jäät?26.1.2024
- Poijun valinta ja asennus jään päältä15.12.2023
- Laituri on kesän paras paikka, mutta mistä on hyvä laituri tehty19.6.2023
- Laiturin keväthuollon abc21.4.2023
- A-Laiturit Oy:n Projektipäälliköksi Kimmo Kujanpää17.3.2023
- A-Laiturit Huolto Oy:n operatiiviseksi johtajaksi Markus Rinne3.3.2023
- Olemme mukana Vene 23 messuilla 10.-19.2.2023 Helsingin messukeskuksessa20.1.2023
- Hannu Ylärinne luotsaamaan A-Laitureita8.11.2022
- Kestääkö laiturisi talven myrskyt ja jäät?3.11.2022
- Kestävän ja helppohoitoisen laiturin ostajan opas9.8.2022
- Laiturin keväthuollon abc8.3.2022
- Pitääkö olla huolissaan?2.3.2022
- Avannon tekeminen ja auki pitäminen21.1.2022
- Poijun valinta ja asennus jään päältä31.12.2021
- Laiturin valaisulla turvallisuutta ja tunnelmaa24.9.2021
- Poijun ostajan opas16.6.2021
- Laiturin keväthuolto9.4.2021
- Olemme mukana Vene 21 Båt verkossa tapahtumassa 12.-21.2.202111.2.2021
- Kestääkö laiturisi talven myrskyt ja jäät?14.10.2020
- Kestävä ja tyylikäs ranta vinyyliponttipaaluilla19.8.2020
- Laiturin valaisulla turvallisuutta ja tunnelmaa22.6.2020
- Miksi betoniponttoni kelluu?1.6.2020
- Ruuvipaalulla perustukset helposti ja edullisesti13.5.2020
- Poijun ostajan opas4.5.2020
- Laiturin käyntisilta on parhaimmillaan vakaa ja riittävän pitkä17.4.2020
- Laiturin keväthuollon abc30.3.2020
- Katselmukset videopuhelun avulla: laiturin huolto tai uuden laiturin hankinta19.3.2020
- Laiturin kansimateriaalin valinta: miellyttävää puuta vai pitkäikäistä betonia?12.3.2020
- Tilausten keräily varastosta entistä luotettavammaksi ja nopeammaksi uudella A-Mobi-sovelluksella4.3.2020
- Laadukas laituri syntyy tutkituista ja testatuista materiaaleista10.12.2019
- Kestävän ja helppohoitoisen laiturin ostajan opas16.10.2019
- Littoistenjärvelle esteetön kanoottilaituri24.9.2019
- Hyväkin laituri tarvitsee iän myötä huoltoa: tarkista ainakin kettingit18.9.2019
- Satamarakentamisen ammattilaisille oma A-Laiturit Pro -sivusto18.2.2019
- Avannon tekeminen ja auki pitäminen14.2.2019
- Iso varastoalue mahdollistaa laiturin ostamisen “suoraan hyllystä”10.2.2019
Laiturin kansimateriaalin valinta: miellyttävää puuta vai pitkäikäistä betonia?
Laiturin kansi on monelle pääsääntöisesti ulkonäköasia ja laituri kannattaakin miettiä materiaaliltaan ja väriltään osaksi mökin, pihan ja mahdollisten portaiden kokonaisuutta. Kansimateriaalin valinnassa kannattaa kuitenkin ottaa huomioon myös muita näkökohtia kuten pintamateriaalin turvallisuus ja helppohoitoisuus.
Betonikansi kestää
Laiturin kansimateriaalin valinnassa ensimmäinen valinta tehdään betonin ja puun välillä. Betonipinta on yleinen ammattikäytössä olevissa laitureissa, mutta moni haluaa betonia yksityisenkin laiturinsa kansimateriaaliksi sen pitkäikäisyyden ja helppohoitoisuuden vuoksi. Betonipinta on myös vähemmän liukas kuin puupinta, joten valintaa puoltaa myös turvallisuusnäkökulma.
Betonipinta on aina karhea ja puupintaa kylmempi. Paljaalle jalalle tai oleiluun puukansi onkin se miellyttävin vaihtoehto.
Puukansi helposti tuunatavissa
Puukansi on se perinteinen, useimpien laiturinostajien valinta – ja kaunishan puupinta aina on. Betoniin verrattuna puu vaatii kuitenkin jonkin verran huoltoa, jotta se säilyy hyvänä. Ainakin kerran vuodessa kansi kannattaa öljytä kunnolla.
Puukantista laituria on helppo muokata oman maun mukaan joko heti ostohetkellä tai myöhemmin. Puupintaan kiinnität helposti pollarit, penkit, kaiteet ja lamput.
Puukansi ei vedä kestävyydessä vertoja betonikannelle, mutta hyvin hoidettuna sekin kestää helposti parikymmentä vuotta.
Värillä on väliä
Laiturin ja sen kannen tulee sopia yhteen rannan rakennusten ja piha-alueen kanssa, ja usein laiturin värimaailma toistaakin rannalla jo olevia sävyjä.
Sekä betoni- että puukannessa on mahdollisuuksia moniin eri sävyihin. Betonikansikaan ei suinkaan siis ole välttämättä aina harmaa, vaan sitä voidaan värjätä kevyesti.
Puukannen voi värjätä öljyllä lähes minkä sävyiseksi tahansa. Jos kannen päättää maalata, väriskaala on rajaton. Maalipinta tosin tekee kannesta liukkaan, emmekä suosittele sitä turvallisuussyistä.
Tumma puuöljy antaa laiturille upean värin, mutta värivalintaa kannattaa harkita hetki. Tummuuden johdosta laiturin pinta kuumenee helposti ja puu ”palaa” auringossa. Lisäksi laiturin kantta öljytessä tumma pigmentti jää helposti pintaan ja saattaa kulua käytössä epätasaisesti pois. Ihan vaalea puuöljy puolestaan nostaa laiturin kulumat näkösälle. Valkoista suosittelemmekin enemmän laiturin reunoille, jolloin laituri myös näkyy hyvin merelle tai järvelle.