Laituriuutisia
- Joko kävit tutustumassa?5.8.2024
- A-Laiturit laajentaa – Helsinkiin uusi myymälä11.6.2024
- Kestääkö laiturisi talven myrskyt ja jäät?26.1.2024
- Poijun valinta ja asennus jään päältä15.12.2023
- Laituri on kesän paras paikka, mutta mistä on hyvä laituri tehty19.6.2023
- Laiturin keväthuollon abc21.4.2023
- A-Laiturit Oy:n Projektipäälliköksi Kimmo Kujanpää17.3.2023
- A-Laiturit Huolto Oy:n operatiiviseksi johtajaksi Markus Rinne3.3.2023
- Olemme mukana Vene 23 messuilla 10.-19.2.2023 Helsingin messukeskuksessa20.1.2023
- Hannu Ylärinne luotsaamaan A-Laitureita8.11.2022
- Kestääkö laiturisi talven myrskyt ja jäät?3.11.2022
- Kestävän ja helppohoitoisen laiturin ostajan opas9.8.2022
- Laiturin keväthuollon abc8.3.2022
- Pitääkö olla huolissaan?2.3.2022
- Avannon tekeminen ja auki pitäminen21.1.2022
- Poijun valinta ja asennus jään päältä31.12.2021
- Laiturin valaisulla turvallisuutta ja tunnelmaa24.9.2021
- Poijun ostajan opas16.6.2021
- Laiturin keväthuolto9.4.2021
- Olemme mukana Vene 21 Båt verkossa tapahtumassa 12.-21.2.202111.2.2021
- Kestääkö laiturisi talven myrskyt ja jäät?14.10.2020
- Kestävä ja tyylikäs ranta vinyyliponttipaaluilla19.8.2020
- Laiturin valaisulla turvallisuutta ja tunnelmaa22.6.2020
- Miksi betoniponttoni kelluu?1.6.2020
- Ruuvipaalulla perustukset helposti ja edullisesti13.5.2020
- Poijun ostajan opas4.5.2020
- Laiturin käyntisilta on parhaimmillaan vakaa ja riittävän pitkä17.4.2020
- Laiturin keväthuollon abc30.3.2020
- Katselmukset videopuhelun avulla: laiturin huolto tai uuden laiturin hankinta19.3.2020
- Laiturin kansimateriaalin valinta: miellyttävää puuta vai pitkäikäistä betonia?12.3.2020
- Tilausten keräily varastosta entistä luotettavammaksi ja nopeammaksi uudella A-Mobi-sovelluksella4.3.2020
- Laadukas laituri syntyy tutkituista ja testatuista materiaaleista10.12.2019
- Kestävän ja helppohoitoisen laiturin ostajan opas16.10.2019
- Littoistenjärvelle esteetön kanoottilaituri24.9.2019
- Hyväkin laituri tarvitsee iän myötä huoltoa: tarkista ainakin kettingit18.9.2019
- Satamarakentamisen ammattilaisille oma A-Laiturit Pro -sivusto18.2.2019
- Avannon tekeminen ja auki pitäminen14.2.2019
- Iso varastoalue mahdollistaa laiturin ostamisen “suoraan hyllystä”10.2.2019
Miksi betoniponttoni kelluu?
Kelluvan laiturin ykkösasia on se kelluke eli ponttoni, joka on tehty joko muovista tai betonista. Betoniponttoni on se vakain, pitkäikäisin ja huoltovapain vaihtoehto. Mutta eikö betoni ole kovin raskasta ja miten se nyt sitten kelluu? Ja miten samaa betonia voidaan käyttää myös ankkurointiin ja silloin se ei kellukaan?
Kova ulkokuori ja pehmeä sisältä
Betoniponttonin ulkokuori on kuumasinkityllä raudoituksella vahvistettua säänkestävää betoniseosta, mutta – ja tässä se kellumisen salaisuus – sisällä on kellukemateriaalia eli vettä imemätön laituripolystyreeni. Polystyreenistä ei liukene veteen mitään haitallisia ainesosia ja tarvittaessa sitä voidaan kierrättää eli se on myös ekologinen vaihtoehto.
Betoninen ulkokuori tekee laiturista tukevan ja turvallisen, sillä esimerkiksi A-Laitureiden S-sarjan yksi betoniponttoni (2,4 m x 2 m x 0,7 m) painaa 1300 kiloa. Kun näitä ponttoneja on useampia peräkkäin, rinnakkain, L:n, T:n tai U:n muodossa, tuloksena on pitkäikäinen ja kestävä laituri. Kaikkein jykevimpien laitureidemme runkona on massiivibetoniponttonit eli koko laiturin mittaiset yhtenäiset ponttonit. Näitä laitureita vahvempia saa hakea.
Jatkuva betonin laadunvalvonta
A-Laitureiden betoniponttonit valetaan huolellisesti omalla tehtaalla Raisiossa. Jokainen betonierä tutkitaan ja tulokset dokumentoidaan. Testaamme betonivalmisteet kuivumisen jälkeen sekä kimmovasara- että puristuslujuustestillä.
Katso video: Miten A-Laitureilla varmistetaan betoniponttonien laatu?
Hyvä betoni kestää pitkään rankoissakin olosuhteissa. Se kestää hyvin jäätymisen ja meriveden suolaisuuden eli betoniponttonin kanssa pärjää hyvin vaativammallakin rannalla.
Tutustu betoniponttonilaitureihimme:
www.a-laiturit.fi/laiturit/betoniponttonilaiturit